بلاگ

تبلیغات و برندینگ

تبلیغات و برندینگ
چیزى که دیده نشه به حساب نمیاد و هر چیزى نسبت به ظاهرش و اونجورى که دیده میشه قضاوت میشه ، استیو جابز اسطوره برندینگ و اسطوره تبلیغات .

وقتى میگم اسطوره یعنى تو تاریخ بشریت کسى برند رو انقدر نتونست معروف کنه و انقدر نتونست با اصالت کنه و انقدر نتونست طرفداران رو به آن همه رضایت برسونه ، دارم در مورد یک نوع بازاریابى صحبت مى کنم ، بازاریابى براى جلب مشترى که به صورت بسیار ارزان و بسیار کارآمد براى شما کار مى کنه ، قیمتش رایگان و کارآمدیش صد در صد هست گاهى اوقات تا ۱۰۰۰_ ۲۰۰۰ درصد هم کارآمد هست یعنى شما اگه بتوانید با اصولى که خدمتتون میگم و یک سرى اصول هم خودتتون میرید بدست میارید از جایى که میگم آنگونه عمل کنید و روى عملتون هم پافشارى تکرار و مداومت داشته باشید و پشتکار ، برندتتون هرچیزى که باشه و تو هر صنفى که باشه نتیجه مى گیرید .
مشترى گاهى از شما جنس میخره و میره و پشتشو هم نگاه نمی کنه و بد شما رو به این و اون میگه چون حس بدى در مشترى ایجاد کردید و مشترى ضرر اقتصادى یا احساسى کرده ، ضرر احساسى خیلى مضرتر از ضرر اقتصادى هست .
گاهى هم تشریف میارند پیش شما و شما یک محصولى یا خدماتى رو بهشون ارائه میدید و مشترى سو سو هست ، یعنى نه راضى هست ، نه ناراضى . کارش راه افتاده ولى اون قدر هم شما جز پاپلیس هاى ذهنیش نیستید ، این جور موقع ها مشترى نه خوبه شما رو به کسى میگه نه بد شما رو .
گاهى هم هست مشترى میاد از شما خرید می کنه و راضى هست و احساس خوبی درش ایجاد شده و احساس سود کردن درش ایجاد شده ، هم سود اقتصادى و هم سود احساسى .
در این صورت مشترى حالا به یک دوست صمیمى چیزى … حرفش بشه ، میگه .
از این مرحله یک مرحله بالاتر هم داریم .
من دارم در مورد اپل صحبت می کنم و به نظر من سامسونگ جز گزینه قبلى بود ، یک حس خوب بود با اقتصاد معمولى ولى اپل کارى که می کنه اون حس و سود اقتصادى رو به شما از یک لحاظ دیگه میده .
شما رو از لحاظ حسى و تکنیکال و فنى به طور کامل ارضا می کنه و وقتى یکم با گوشیتون ور میرید شما رو از اون جا یک مرحله بالاتر میبره ، شما رو هیجان زده می کنه .
اون هایى که از گوشى سر در میارند و اپل داشتن براى مدت بیشتر از ۳ ماه می دونند که من الان دارم راجب چى صحبت مى کنم .
بعضى موقع ها که با دوستام راجب برند اپل صحبت مى کنیم میگیم اپل محصولى هست که آدم رو درک میکنه ، شما وقتى گوشى رو می گیرى تو دستتون درکتون می کنه ، معلومه خود همون استیو جابز وقتى این رو طراحى کرده یک مدل ، دو مدل هر چند تا که درست کرده گرفته دستش ، نگاه کرده مثلا دیده فلان جاش بهش حس خوبى نمیده تغییرش داده و یک کار جالب دیگه ایى هم که کرده من تو خود صحبت هاش تحقیق مى کردم و تو فیلمى که در موردش ساختند و من دیدم به شاگرداش می گفت که اون چیز هایى که تا الان یاد گرفتید رو فراموش کنید و اون چیزى که تو قلب و ذهنتون هست رو ، رو کاغذ بیارید و به ما بدید تا ما تولید کنیم ، خودش هم همین کار رو مى کرد تو آی پاد همین کار رو کرد ، تو آی پد همین کار رو کرد ، تو آیفون همین کار رو کرد ، توى مک بوک همین کار رو کرد .
خیلى جالبه توى آى تى وى (تلویزیون هاى اپل) شاید نشنیده باشید یک مکعب ، شاید از یک وجب مردونه کوچکتر که شما مى تونید راحت تو جیب کتتون بزارید و اینور و اونور برید ، این تلویزیون هاى اپل هست ، یعنى استیو جابز قبول نداشت یک روز نشست ، فکر کرد یعنى چى من تلویزیون رو روشن کنم و تلویزیون یک سرى برنامه به من ارائه بده !!!
من مى خوام که تلویزیون اون چیزى که من مى خوام نشون بده و من برنامه رو انتخاب کنم ، برنامه مورد علاقه ام رو نشون بده و یک لیستى داشته باشه از محبوبیت هاى ماه ، سال و این شرایطى که حالا آى تى وى داره دیگه … کلا اصلا با اینکه مى تونست مثل سامسونگ که در یوزه اقتصادى ، یک کسى که فقط به خاطر پول هر کارى رو مى کنه ، آب حوض هم میکشه ، اورانیوم غنى مى کنه ، کلا اصالت نداره دیگه …
اپل به اصالتش پایبند بود و این اتفاق رو رقم زد . وقتى استیو جابز مرد ، یک جمله ایى تو این مجله دانشمند بود فکر کنم ، یا تو سایت بود ، نوشته بود که کره زمین و انسان ها کسى رو از دست دادند که زندگى کردن روى کره زمین رو راحتر کرد . اون موقع من از یکى از محصولات اپل استفاده کرده بودم و کاملا هم ازش راضى بودم ، یکى از چیزهایى که اون موقع مد بود هنگ کردن گوشى بود و اپل هیچوقت این کار رو با من نکرد ولى گوشى هاى دیگه که بقیه داشتند همش هنگ مى کرد وقتى من این جمله رو خوندم گفتم خوب الان که سامسونگ هم داره تولید مى کنه ۳۰ تا ۱۰۰ تا برند دیگه هم هستند که دارند گوشى تولید می کنند ، حالا این لمسش قوى تر ، این هنذفیریش قوى تر ، این کیفیت تصویرش قوى تر ولى دیگه زمین رو جایى راحتر براى زندگى نکرده .
ولی من با بعضی چیزهاش موافق هستم ، زندگی رو راحتر کرده ولی نه محصولات اپل بلکه خود آقای استیو جابز و صحبت هاش .
حتی اگه ما با کشورش هم دشمن باشیم ، خود آقای استیو جابز به بشریت خدمت کرده و به من هم لطف بزرگی کرده .
دمش هم گرم .

در تلگرام

کانال مارو دنبال کنید!

در آپارات

ما را دنبال کنید!

در اینستاگرام

صفحه مارو دنبال کنید!

در یوتیوب

کانال مارو دنبال کنید!

دیدگاهتان را بنویسید