بلاگ

در ارتباط با مشتری چه کارهایی هرگز نباید انجام دهیم

در ارتباط با مشتری چه کارهایی هرگز نباید بکنیم

یکی از مهمترین بخش های هر کسب و کار ارتباط با مشتری است وبرای حفظ وی باید برخورد در خور توجهی داشته باشیم به وعده ها و قولهایی که میدهیم عمل کنیم و در این صورت است که مشتری ذهنیت خوبی را نسبت به ما پیدا میکند .

  • ازجمله موارد مهمی که دررابطه با ارتباط مشتری نباید انجام دهیم دادن اطلاعات نادرست در زمینه ملک میباشد یادتان باشد که اطلاعات واضح و مشخص از ملک باعث جلب اعتماد مشتری شده وانجام یک معامله پرسود را برای شما به دنبال خواهد داشت .
  • در ارتباط با مشتری نباید مطالبی را عنوان کنیدکه از عهده آن برنیامده وانتظاراتی را ایجاد کنید که نتوانید آنرا برآورده کنید .
  • یکی دیگر از اشتباهاتی که میتوانید انجام دهید نشنیده گرفتن خواسته های مشتریان است .گوش کردن به مشتری اهمیت بسیاری دارد زیرا شما با خواسته های وی آشنا شده و به راحتی میتوانید وی را به خواسته ها یش نزدیک کرده و به در آمد برسید .
  • درحضور مشتری ترجیحا” با همکارانتان صحبت نکنید ، ازشوخی کردن با کارکنان پرهیز کرده و از خندیدنهای بلند گونه خودداری کنید . زیرا این رفتارها تاثیر بسیار بد و نامطلوبی برروی مشتری میگذارد که قابل جبران نیست .
  • زمانیکه مشتری آه بلند و عمیقی میکشد و دست به سینه در مقابل شما مینشیند نشان دهنده به ستوه آمدن وی است و با این علائم نشان میدهد که دیگر علاقه ای به شنیدن حرفهای شما ندارد و شما نیز برای برقراری ارتباط تلاش بیهوده میکنید .
  • پرسیدن سوالاهای خوب از مشتری باعث میشود که بهتر نیازهای وی را بشناسیم و بتوانیم پیشنهادات بهتری را ارائه کنیم  و راهکارهای مناسب وی را در زمان مناسب بدهیم .
  • به هنگام مکالمه تلفنی با مشتری باید از هرجهت اطلاعات شما آماده و کامل باشد . تمامی اطلاعات را مرور کرده و همراه داشته باشید لیست سوالاتی که ممکن است در حین مکالمه پرسیده شود را آماده کرده و پاسخ مناسب به آن را یادداشت نمایید .
  • در هنگام صحبت کردن با مشتری به لحن و ریتم کلام خود دقت کنید اگر لحن شما مناسب نباشد برقراری ارتباط سخت و دشوار میشود . استانداردهایی را برای مکالمه و رعایت فن بیان بامشتری خود در نظر بگیرید .زبان خوش استفاده از عبارات و جملات مثبت باعث میشود تا مکالمه ادامه پیداکرده و از سوءتفاهمهای احتمالی جلو گیری شود ازبکار بردن کلمات منفی مانند نمی توانید ، نباید و….. که به شدت بار منفی دارد خودداری کرده و سعی کنید که مشکل مشتری را حل کنید نه اینکه چیزی بگویید که واکنش او را برانگیزد .
  • با همان ادبیاتی با مشتری صحبت کنید که خود او صحبت میکند . یعنی اگر لحن مشتری شما رسمی و جدی است شما هم  به همان شیوه صحبت کنید و یا چنانچه از ادبیات غیر رسمی و خودمانی استفاده میکند سعی نمایید که با او همراه شوید .
  • اگر مشتری شما اهل شوخی است با حفظ مرزهای اخلاقی اوراهمراهی نمایید و به یاد داشته باشید که استفاده از شوخی و یا کنایه در نوشتار سخت تر فهمیده میشود و امکان اینکه سوء تفاهم پیش آید بسیار است . پس از شوخی نوشتاری در حد امکان خودداری فرمایید .
  • با مشتری طوری صحبت کنید که او با پرسشهای نه چندان مهم و گاهی خیلی ساده و پیش پا افتاده احساس ناخوشایندی نداشته باشد باید به گونه ای صحبت کنید که نشان دهد شما مشتاق حل مشکلش هستید و از این کار راضی و خرسند میباشید .
  • درصحبت با مشتری از ادبیاتی قابل فهم ،شفاف و دقیق استفاده کنید زبان گفتگوی شما نباید منفعل و تهاجمی باشد . با مشتری خود به صورت ماشینی صحبت نکنید ارتباط ماشینی بدور از ارتباطات انسانی است. در ارتباط با مشتری باید برخوردی دوستانه ، شخصی و خودمانی داشته باشید .
  • چنانچه اشتباهی از شما سرزد باید آنرا به اطلاع مشتری برسانید با پذیرش خطا واشتباه و اطلاع رسانی صحیح و عذرخواهی از مشتری پالسهای مثبتی را از وی دریافت خواهید کرد .
  • در پاسخگویی به مشتری اصول صداقت را رعایت کنید نباید مشتری را بیهوده برای امری که خودتان میدانید قطعا” شدنی و ممکن نیست به دنبال خود کشانیده و امیدوار کنید .
  • چنانچه لحن مشتری مناسب نیست و از خود ، رفتاری غیر منطقی بروز می دهد خونسردی خود راحفظ کرده و در نهایت ادب و احترام برخورد حرفه ای با وی داشته و سعی نمایید که متقاعدش کنید . نباید رفتار وکلام نامناسب مشتری روی شما تاثیر بگذارد و مانند خود او رفتار کنید .

درخاتمه ذکر این نکته ضروری است که برقراری یک ارتباط خوب با دیگران هنر است و استفاده از آن درجهت پیشبرد اهداف و نحوه برخورد بامشتری  تاثیر بسیار زیادی در شغل شما داشته و باید منتظر نتایج بسیار خوب آن نیز باشید .

الهی روزیتون هزار برابر بشه🌹

در تلگرام

کانال مارو دنبال کنید!

در آپارات

ما را دنبال کنید!

در اینستاگرام

صفحه مارو دنبال کنید!

در یوتیوب

کانال مارو دنبال کنید!

دیدگاهتان را بنویسید