بلاگ

اگه تازه وارد شغل املاک شدی حتما مطلب زیر رو بخون

منظوراز مشاوره و فرایند اون هرنوع کمکی است به برطرف ساختن نیاز یا خواسته و تقاضای مشتری وبه زبان ساده تر “هرگاه مشتری میخواهد در محل زندگی خود تغییر ایجاد کند ویا آن را تبدیل به احسن نماید چون به تنهایی نمیتواند تصمیم بگیردبه مشاورین رجوع میکند”.

هرچقدر مشاور مجرب تر و آموزش دیده تر باشه میتونه راهکارهایی رو جهت کمک به انسانهایی که نیازمند،بی تجربه، مضطرب و خسته برای جابجایی ،رفع نیاز و تامین تقاضای خود هستند ارائه بده واین امر امکان پذیر نیست مگر با بالابردن سطح علمی واستفاده از تجربیات اهل فن .

امروزه در دنیا کارکارشناسی ملک و قیمت گذاری آن متعلق به مشاورین املاک که وظیفه اونا تهیه گزارش از وضعیت کنونی ملک،مثل میزان استهلاک ،عمرمفید اثاثیه موجوددرمنزل و یا نقشه وکیفیت سازه ،وضعیت تاسیسات ،لوله های آب و حتی عدم هماهنگی و یا هماهنگی نمای ساختمان با سایر ساختمانهای موجوددرآن محله ،همه بررسی و است.

پس نباید فراموش کرد که فرایند کار مشاوره یک فعالیت دوطرفه است که در یک سو مشاور و درسوی دیگر مشتری قرارداره که در این فرایند مشتری میتونه معقولانه تر به کمک و راهنمایی مشاور که ناشی از تخصص و دانش اونه بهترین تصمیم ها روبگیره .

نکات مهمی که یک مشاور املاک مبتدی باید بداند

یکی از مهمترین کارهایی که یک مشاور املاک مبتدی در بدو ورودش به این حرفه باید آموزش ببینه و یاد بگیره منطقه شناسی محدوده انتخابی کاریشه ،به قول قدیمی های این رشته باید  دو سه جفت کفش پاره کنه، کوچه به کوچه و محله به محله سربزنه و اطلاعات املاک منطقه رو شامل تقسیمات زمین اعم از زمینهای بالای 500متر یا زیر 500متر،بافت اجتماعی اعم از نوع سازه تعاونی ویا شخصی چگونگی گذر معابر و خیابانها و کوچه ها،نوع سنداعم از تعاونی،وقفی،دولتی و … ،مقدارتراکم قابل ساخت،بدنامی و خوشنامی مناطق، امکانات رفاهی و تفریحی اعم از دارابودن کتابخانه،سینما،فرهنگ سرا،پارک ورزشگاه ،فروشگاههای زنجیره ای ،مترو ،ایستگاه اتوبوس و….،میزان قیمت مناطق ،اطلاعات برجهای برند منطقه و…رادرسرسیدی که از قبل تهیه کرده به صورت جامع و کامل و مرتب یادداشت و این سررسید را همیشه بعنوان کتاب مرجع همراهش داشته باشه تا بتونه اطلاعات جدید تر رو یادداشت واطلاعات قدیمی تروبه روز رسانی کنه .

مطلب بعدی پس از شناخت منطقه  و آگاهی از کم و کیف اون ، بازدید ازفایلها باتفاق مشاورین باتجربه و استفاده ازتجربیات ونحوه برخورد اولیه با مشتری و مالک ،مطالعه و آموزش فنی شامل ملکی و حقوقی و شخصیتی ،انتخاب یک رنج فعالیت که معمولا ” از رنج اجاره شروع رو میشه استارت زد.

دراین رابطه باید اطلاعات ملکی اجاره شامل آپارتمان،ویلاو منزل،مستغلات،زمین ،مغازه ،انبار،سوله و…راکه در زونکن و یاسیستم موجود میباشد مطالعه و بررسی  و نکات مهم آنها را شامل:

  • تعداد طبقات مسکونی و تعداد کل واحدها
  • چند سال ساخت بودن
  • وضعیت مشاعات
  • وضعیت امکانات واحد
  • موقعیت جغرافیایی ملک
  • تخلیه بودن و یا نبودن آن
  • نحوه تماس با مالک یا مستاجر مستقر در ملک جهت هماهنگی بازدید

بازنگری و نسبت به باز دید و تهیه عکس و فیلم اقدام نمود.

ازمهمترین فواید بازدید میتوان به مواردی همچون: بایگانی و اخذ اطلاعات ملکی در ذهن،آشنایی با مالک و یا مستاجر جهت هماهنگی بازدید با مشتری،سرعت انتقال اطلاعات ملکی درست به مشتری،جدی گرفتن کارمشاوره ،بهانه ای برای تهیه فایلهای جدید،بازار سازی برای املاک بازدید شده و…

طبق برنامه تعیین شده درهرروز بازدید رو انجام بدین (حداقل3بازدید در طول روز)وحتما” بازدید باتفاق مالکینی که ملکشان رابرای فروش یااجاره گذاشته اند باشه ،درساعات استراحت اونها نباشه ،با رویی خوش و لباسی آراسته و معطر به بازدید رفته وسعی کنید در ارتباط اول با مالک خاطره ای خوش در ذهن وی بگذارید .

قدم بعدی فایل یابی که اهمیت زیادی برای مشاور تازه کار داره .همانطور که قبلا” گفتیم مشاور ابتدا باید محل  فعالیتش رو خوب بشناسه و با کوچه ها ،بن بستها،خیابانها ،بافت اجتماعی و فرهنگی و طبقاتی ،تراکم منطقه ،امکانات موجود درمنطقه  ،تغییر وتحول ،درصدرشدمنطقه و خیلی چیزهای دیگه آشنا بشه .

همه این اطلاعات رو حداکثر ظرف مدت یک ماه میتوان بدست آورد و بعد از ماه اول مشاور میتونه فعالیت عملی خودش روشروع کنه .بعنوان مثال چند تا فایل رو یادداشت کرده و برای بازدید آنهاراهی میشه ملکها رو از نزدیک میبینه و با وضعیت اونها کاملا” آشنا میشه وآروم ،آروم آنهارو در ذهن خودش بایگانی میکنه اما کارمهمترو باارزشتر فایل یابیه یکی از راههای رسیدن به موفقیت در حرفه مشاوری املاک فایل یابیه مشاور حین فایل یابی بسیاری از اطلاعات را بدست میاره ،با سازنده ها آشنا میشه ،کمرویی اش ازبین میره و اعتماد به نفسش بالا میره ،با پخش کارت ویزیتش اولین پل ارتباطی رو بین خود و سایرین میزنه و بی شک اگه اونها ملکی برای اجاره و یافروش داشته باشند در مقابل کارت شما بی تفاوت نخواهند بود .

یکی از کسایی که میتونه کمک بسزایی به مشاور در فایل یابی بکنه سرایدارها هستند که به نوعی کارت طلایی مشاورن و یک مشاور حرفه ای میتونه با برقراری ارتباط صمیمانه و دوستانه با اونها و گرفتن هدیه و کادو و نیز قول عملی و مردونه دادن بهشون که پس از اجاره و یا فروش ملک مبلغی به عنوان هدیه به اونها پرداخت میشه میتونن کل فایلهای اون ملک را مال خودکرده به شرطی که حتما” به قول خودشون عمل کرده و خاطره بد درذهن اون سرایدار نزارن .

بعداز منطقه شناسی و فایل یابی ، نوبت به اخذ مشتری و سرویس دهی میرسه .یکی از مهمترین آداب سرویس دهی اینه  که مقدمات کار فراهم بشه  . این مقدمات عبارت است از پرکردن فرم تقاضا توسط مشتری و امضاءاون ،پرکردن خواسته و تقاضای مشتری این فرم کمک میکنه به ایجاد ارتباط و اطمینان ،شناخت شخصیت مشتری و به تمکین واداشتن اون،شناخت نیازو انجام هماهنگی های لازمه و غیره که در نهایت  منتج به سرویس دهی به مشتری میشه .

سعی کنید همیشه قبل ازاینکه به متقاضی سرویس بدین مطابق آموزشهایی که کسب کردید با اونا خوب صحبت کنید ،نیازهای مشتری رو کشف کنید،با سوالات غیرمرتبط اونا رو خسته نکنید .سوالات بجا و مرتبط شما ضمن روشن کردن نکات ابهام موجب میشه که اونا بیشتردرمورد نیازهاوعوامل تصمیم گیرنده و سایر عوامل دیگه بیندیشند . عجولانه سرویس ندین شاید اگه چند دقیقه صحبت کنید و نیازها وخواسته هاشون رو بشنوید، اصلا” لزومی به سرویس دان

نباشه .

پس از سرویس دهی به مشتری و رعایت آداب آن که به طور مفصل در دوره آموزشی 7ساعت با فارسی توضیح داده شده نوبت به پیگیری میشه که پیگیری تلفنی مهمترین وظیفه مشاوره ،پس از ایجاد تماس تلفنی خود را بطور کامل معرفی نموده وازتصمیم اونا راجع به املاکی که بازدید کرده اند کسب اطلاع کنید .سعی کنید تماسهاتون سرصبح ،یا سرظهر ویا شب هنگام دیروقت نباشه برای اینکه اگه چنین اتفاقی بیفته تمام زحمات شما برباد خواهد رفت . که البته این قضیه درسرویس دهی هم مصداق داره .

 

الهی روزیتون هزاربرابر بشه 🌹

در تلگرام

کانال مارو دنبال کنید!

در آپارات

ما را دنبال کنید!

در اینستاگرام

صفحه مارو دنبال کنید!

در یوتیوب

کانال مارو دنبال کنید!

دیدگاهتان را بنویسید