بلاگ

در توضیحات مبایعه نامه چی بنویسیم

مبایعه نامه قراردادی است مهم که قابل استناد بوده و بین خریدار و فروشنده منعقد میگردد . چنانچه معامله ای بین طرفین صورت بگیرد و مبایعه نامه ای رد و  بدل نشود دارای عواقب جبران ناپذیری برای طرفین معامله میباشد . پس نتیجه میگیریم که مبایعه نامه دستی و یا مبایعه نامه ای که توسط دفاتر املاک تهیه و تکمیل میشود دارای اهمیت فوق العاده ای بوده که حتما” میبایست توسط دو نفر شاهد عاقل و بالغ  نیز مورد تایید قرار بگیرد .

در معاملات املاک  که مبایعه نامه بین خریدار و فروشنده تهیه و تنظیم میشود فروشنده ملکی را با قیمت مشخص به خریدار میدهد که هم فروشنده و هم خریدار با امضاء این مبایعه نامه موافقت خود را بابت مبلغ دریافتی و مبلغ پرداختی اعلام مینمایند جزئیات این نوع قرارداد در هر زمینه ای با زمینه دیگر متفاوت خواهد بود بطور مثال مبایعه نامه خودرو با مبایعه نامه املاک کاملا” متفاوت میباشد .

معمولا” اغلب افراد تصور میکنند که مبایعه نامه همان قولنامه می باشد در صورتیکه این دو قرارداد کاملا” با یکدیگر تفاوت داشته و مسائل و تبعات حقوقی و قضائی آن کاملا” با یکدیگر متفاوت میباشند . در مبایعه نامه زمانی که خرید ویا بیع به صورت کامل انجام میگیرد انتقال قطعی انجام شده و تمام شرایط برای عقد قرارداد مهیا میگردد در صورتیکه در قولنامه اینطور نیست ، در قولنامه خریدار و یا فروشنده و یا موجر و مستاجرمیان خودشان قول و قراری میگذارند که این مال و یا این ملک برای مدت و مبلغ مشخص در اختیار طرف مقابل قرار میگیرد .

مبایعه نامه یک سند عادی بوده که بوسیله خریدار و یا فروشنده در خصوص ملک و یا کالای مشخصی مورد معامله و توافق قرار میگیرد  طرفین معامله دررابطه با زمان ،مکان ، نحوه پرداخت آن تعهداتی را قبول مینمایند در صورتی که در سند رسمی که در دفاتر اسناد رسمی تهیه و تنظیم میگردد ماموران رسمی آن را تنظیم نموده و قابل استناد در مراجع قضایی و حقوقی میباشد البته مبایعه نامه نیز یک چنین حالتی رادارد ولی سندیت سند رسمی در مراجع بیشتر میباشد .

 

موارد مهم مبایعه نامه

در مبایعه نامه املاک که به صورت دستی تهیه و امضا میشود باید دقت شود که کلیه موارد ذیل در قرارداد قید شده و به صورت کامل تکمیل گردد .

  • مشخصات فروشنده و خریداربه صورت کامل از روی کارت ملی و شناسنامه نوشته شود .
  • موضوع معامله به صورت واضح و روشن قید گردد .
  • جزئیات مورد معامله شامل آدرس ،کدپستی ، شماره پلاک ثیتی ، شماره قطعه ،بخش ،شهر ،منطقه ثبتی و…قید گردد
  • قیمت مورد توافق با شرایط پرداخت به صورت کامل نوشته شود.
  • شرایط انتقال مدارک و اسناد در دفتر اسناد رسمی مشخص وتاریخ حضور طرفین  (تعطیل رسمی نباشد )  قید گردد .
  • شرایط تحویل مورد معامله مشخص گردد .
  • جرائم ناشی از عدم تعهدات طرفین به مفاد قرارداد ،شرایط فسخ و ابطال قید گردد .
  • شروط ضمن عقد ، شرایط و آثار قرارداد به صورت واضح و کامل مشخص گردد .
  • امضاء و اثر انگشت طرفین و 2شاهد و مهر و امضای مدیر املاک گرفته شود .
  • کد رهگیری ملک مورد نظر از سامانه حتما” اخذ گردد .

درتوضیحات مبایعه نامه حتما” باید موراد ذیل را مورد توجه قرار دهیم .

  • چنانچه بخش هایی لز فرم چاپی مبایعه نامه را حذف میکنیم حتما” در توضیحات مبایعه نامه به حذف آن مورد اشاره نماییم .
  • مبالغ پرداختی خریدار را به صورت عددو حروف در توضیحات مجددا” بنویسیم .
  • حتی الامکان سعی شود بین مبایعه نامه نوشته شده به صورت دستی و مبایعه نامه به صورت تایپی که جهت کد رهگیری استفاده میشود مغایرتی وجود نداشته باشد .
  • وجه التزام و جرائمی که برای تخلفات طرفین در نظر گرفته میشود به صورت واضح و روشن قید گردد و به میزانی تعیین گردد که جنبه بازدارندگی داشته و احتمال تخلف از طرفین را به حداقل برساند .
  • معمولا” براسا س عرف بین 30تا 40 درصد از ثمن معامله به هنگام امضاء مبایعه نامه،30تا40درصدبه هنگام تحویل ملک و مابقی در هنگام تنظیم سند رسمی انتقال مالکیت به نام خریدار در محضر پرداخت میگردد .
  • اگر چند نفر به عنوان خریدار و یا فروشنده قرارداد را امضاء میکنندمیبایست نام همه آنها و قدرالسهم هر یکه به طور دقیق در قرارداد ذکر گردد .
  • چنانچه قرارداد به صورت وکالتی انجام میگیرد وکیل هیچ گونه تعهدی در اجرای تعهدات فروشنده ندارد پس لازم است که در قرارداد قید گردد که وکیل نیز همزمان با فروشنده نسبت به تعهدات وی مسئولیت دارد .
  • چنانچه ملک با وام منتقل میگردد میزان اصل بدهی ، میزان اقساط معوق ،تعداد و مبالغ اقساط باقی مانده و نیز سود متعلقه بر اساس استعلام بانکی در توضیحات قید گردد .
  • کلیه لوازم و تجهیزاتی که در هنگام تحویل میبایست به خریدار تحویل گردد وممکن است در آینده مورد اختلاف قرار گیرد ذکر گردد .
  • ذکر این مطلب که در صورت افزایش و یا کاهش قیمت ملک به دلیل نوسانات بازار هیچگونه تاثیری در مبایعه نامه و ثمن آن نخواهد داشت .
  • درتوضیحات حتما” ذکر گردد که این قرارداد در حضور امضاء کنندگان ذیل با علم و آگاهی کامل از مفاد آن و با اراده صحت عقلی طرفین تنظیم گردید و فروشنده اقرار نمود قبل از این معامله هیچگونه قراردادی اعم از بیع ، اجاره ، صلح ، وکالت ، مشارکت و غیره نسبت به املک مورد معامله اعم از رسمی و عادی انجام نداده و در صورتیکه پس از انجام این معامله هرگونه فسادی نسبت به مورد معامله کشف گردد مسئولیت پاسخگویی و جبران خسارت وارده بر عهده ایشان میباشد و میبایست قیمت روز ملک در زمان کشف فساد بعلاوه 30درصد ثمن معامله به عنوان ضرر و زیان به خریدار این مبایعه نامه پرداخت گردد .
  • در توضیحات حتما” ذکر گردد که فروشنده متعهد است که سند را صرفا” به نام خریدار این مبایعه نامه انتقال داده و خریدار تازمان تسویه حساب کامل مبلغ و یا پرداخت 90 درصد از ثمن معامله حق واگذاری و انقال مورد معامله را به شخص غیر چه در زمینه فروش و یا اجاره به صورت رسمی و عادی ندارد .

نکته آخر

با توجه به اینکه در مبایعه نامه و قراردها میبایست همه موارد مانند رعایت نشدن جزئیات آن ،مشخص شدن عیب مورد معامله ، انجام نشدن تعهدات ،  عدم  تعهدات مالی خریدار به فروشنده قید گردد بهتر است که کلیه موارد فوق و موارد احتمالی دیگر در توضیحات ذیل مبایعه نامه به صورت خوشخط و خوانا نوشته شده و طرفین با امضاء آن موارد متعهد شده را تقبل نمایند .

ما در پکیج آموزش نحوه نوشتن قرارداد فروش ملک کام نحوه ی نوشتن مبایعه نامه املاک، نگارش قرارداد و تنظیم مشارکت در ساخت را به طور کامل توضیح دادیم. با تهیه ی این پکیج آموزشی می توانید هر آنچه در این زمینه می خواهید بدانید را به طور کامل آموزش ببینید.

الهی روزیتون هزار برابر

در تلگرام

کانال مارو دنبال کنید!

در آپارات

ما را دنبال کنید!

در اینستاگرام

صفحه مارو دنبال کنید!

در یوتیوب

کانال مارو دنبال کنید!

دیدگاهتان را بنویسید