بلاگ

چطور برای مسکن خود کد رهگیری بگیریم؟

در گذشته تمام معاملات به‌صورت دست‌نویس در بنگاه‌های مشاور املاک انجام می‌شد. باوجود اینکه مشاوران املاک سال‌هاست که از این روش برای ثبت معاملات انجام شده استفاده می‌کنند ولی این نوع از قولنامه‌ها از اطمینان و ضمانت کافی برخوردار نیستند و تنها به‌عنوان یک پیش‌نویس می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. با توجه به لزوم ایجاد امنیت و پر کردن خلأ امنیتی در قراردادها و همچنین به دلیل اینکه دولت بتواند آمار نسبتا دقیقی از میزان و قیمت معاملات انجام شده به‌دست آورد بخشنامه‌ای صادر شد که بر مبنای آن مشاوران املاک را موظف می‌کند تا تمام معاملات و نقل و انتقالات ملکی اعم از قراردادهای خرید، فروش، رهن و اجاره خود را در سامانه هوشمند معاملات مسکن ثبت و کد رهگیری دریافت کنند. اخذ کد رهگیری برای تمام قراردادهای ملکی مانند خرید و فروش یا رهن و اجاره اجباری است و به هیچ وجه صدور این کد اختیاری نیست. همچنین طبق اعلام رئیس اتحادیه مشاوران املاک، هیچ مشاور املاکی حق ندارد برای ارائه کد رهگیری از متعاملان هزینه‌ای دریافت کند.

نحوه دریافت کد رهگیری
با توجه به توضیحات بالا اگر قصد دریافت کد رهگیری در هنگام تنظیم قرارداد جدید را دارید باید تمام مشخصات قرارداد یا قولنامه و ملک از طریق اینترنت و به وسیله مشاور املاک در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت شود. بعد از ثبت اطلاعات، قرارداد باید در سه نسخه پرینت گرفته شود. در سمت راست برگه قرارداد یک بارکد دوبعدی وجود دارد که شامل مشخصات معامله (آدرس دقیق ملک، نام خریدار و فروشنده، نام مالک و مستأجر) است و به وسیله بارکد خوان قابل خواندن است. کد رهگیری املاک یک عدد ۱۳ رقمی است که بعد ثبت قرارداد در سامانه از طریق اس‌ام‌اس برای طرف‌های قرارداد ارسال می‌شود. همچنین می توانید با مراجعه به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور و وارد کردن کد ملی و کد رهگیری صحت قرارداد را بررسی کنید.

 

مزایای دریافت کد رهگیری
اگر تاکنون به اهمیت دریافت کد رهگیری پی نبرده‌اید تا انتها این مطلب را مطالعه کنید تا با مزایا دریافت کد رهگیری آشنا شوید.

۱- تضمین امنیت معامله
مهم‌ترین مزیت دریافت کد رهگیری این است که بعد از ثبت قرارداد و دریافت کد رهگیری به دلیل مجهز بودن مبایعه‌نامه به کد رهگیری فروشنده ملک نمی‌تواند ملک را به چندین نفر بفروشد زیرا به محض ثبت اطلاعات ملک در سامانه و صدور کد رهگیری تمام آژانس های املاکی که به این سامانه متصل هستند می‌توانند متوجه شوند که ابن ملک قبلا به فروش رفته یا اجاره داده شده است.

۲- پیگیری راحت
همه مبایعه‌نامه‌ها یا اجاره‌نامه‌هایی که دارای کد رهگیری هستند را می‌توان مورد بررسی قرار داد و درصورت بروز هرگونه مشکل، به‌راحتی آن را در مراجع قانونی پیگیری کرد.
همچنین می‌توانید وضعیت ملک را در طرح‌های شهرداری مورد بررسی قرار دهید تا با اطمینان خاطر بیشتری معامله‌ را انجام دهید.

۳-  تخلیه به موقع ملک
اگر شما صاحب‌خانه هستید و اجاره‌نامه‌ای که تنظیم کرده‌اید دارای رهگیری است به‌راحتی می‌توانید در موعد مقرر ملک خود را از مستأجر تحویل بگیرید و در صورت امتناع مستاجر به سرعت حکم تخلیه صادر می‌شود.

۴- جلوگیری از فسخ قرارداد توسط فروشنده
گاها به دلایلی مانند افزایش قیمت ملک فروشنده درخواست پول بیشتر در هنگام انتقال سند در دفترخانه و یا فسخ قرارداد را دارد اما با داشتن کد رهگیری فروشنده به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند معامله را فسخ و یا پول بیشتری طلب کند.

۵- پیگیری عدم دریافت مبلغ معامله
در صورتی که در دریافت مبلغ معامله با مشکل مواجه شوید به وسیله کد رهگیری می‌توانید موضوع را پیگیری کنید.

۶- لازم برای ساکنان محدوده طرح ترافیک
از طرفی اگر شما در شهرهایی که طرح ترافیک در آن‌ها برقرار است زندگی می‌کنید و خانه‌ای که اجاره کرده‌اید در محدوده طرح ترافیک قرار دارد برای استفاده از امتیازاتی که برای ساکنان در طرح ترافیک برای عبورو‌مرور درنظر گرفته شده است حتما باید قراردادی داشته باشید که دارای کد رهگیری باشد و در غیر این‌ صورت نمی‌توانید برای دریافت این امتیازات اقدام کنید.

حال با دانستن این نکته که اخذ کد رهگیری الزامی است و آشنایی با مزایای دریافت کد رهگیری، اگر قصد دارید خانه‌ای اجاره یا خرید و فروش کنید نسبت به دریافت کد رهگیری حساسیت بیشتری خواهید داشت و با این کار از مشکلات احتمالی آینده تا حد بسیار زیادی جلوگیری به‌عمل می‌آورید.

 

آموزش مشاور املاک

در تلگرام

کانال مارو دنبال کنید!

در آپارات

ما را دنبال کنید!

در اینستاگرام

صفحه مارو دنبال کنید!

در یوتیوب

کانال مارو دنبال کنید!

دیدگاهتان را بنویسید