بلاگ

فایل یابی املاک ، بررسی و کارشناسی ملک

فایل یابی املاک مهم ترین بخش املاک است ،  شاید خیلی از املاکها خودشون هم ندونن فرق یه مشاور املاک موفق و ناموفق در این بخشه .

اگر در رابطه با شغل املاک تحقیق کرده و بخواهید بدانید که مواردی که باعث برتری یک مشاور املاک از دیگر همکاران می شود چیست؟
بدون شک در اولین مورد به کلمه ای بنام فایل برخورد خواهید کرد.
این حقیقت را نه تنها مشاورین املاک میدانند بلکه فایل به واژه ای آشنا برای اغلب مشتریان تبدیل شده است.
به راستی نمی توان انکار کرد که لازمه ی یک مشاور حرفه ای املاک فایل مناسب است بطوریکه یک مشاور بدون داشتن فایل مناسب مانند اتومبیلی است که لاستیک ندارد حال اگر گران ترین و با امکانات ترین اتومبیل را در پارکینگ خانه خود داشته باشید بدون لاستیک یک متر هم حرکت نخواهد کرد.

فایل یابی املاک چیست؟؟

در مشاورین املاک به مجموعه ای از ملک ها که برای معاملات توسط مالک سپرده می شود فایل گفته می شود.

اما دلیل اینکه فایل در شغل املاک اهمیت دارد اینست که یک مشاور بدون داشتن فایل مناسب چیزی برای ارائه به مشتریان خود ندارد باید بدانید جنس شما فایل شماست و تنها چیزی که علاقه مشتری را برای مذاکره با شما تقویت می کند داشتن فایل های مناسب است.

فایل ها از دسته بندی های مختلفی تشکیل شده و دارای ویژه گی های متفاوت هستند.
دلیل اینکه بسیاری از مشاورین حتی با تجربه در پیدا کردن فایل عاجز هستند اینست که ویژگی های یک فایل خوب را نمیدانند و این تفکر اشتباه و غلط در آنها نقش بسته است که فایل خوب فایلی است که دارای امکانات کامل باشد .

اما باید بگوییم همین طرز تفکر باعث می شود که شما در داشتن فایل خوب ضعف داشته باشید چرا که ویژگی های یک فایل خوب را نمیدانید.

و اما مورد بعدی که در مالکیت یک فایل نقش مهمی دارد روش های پیدا کردن فایل است که متاسفانه اقلب مشاورینی که در املاک ها مشغول به کار هستند روش های یافتن فایل را نمیدانند بنا بر این در یافتن فایل اغلب دچار ضعف هستند.

برجسته ترین محاسن یک ملک را در تقابل با نواقص آن ملک قرارداده و سعی نمایید قدرت محاسن را به ایرادات هر ملک بچربانید.
هیچ گاه ایرادات یک فایل را مخفی نکنید .
همانطور که روش های دلالی روز به روز تغییر می کند علم مشتریان شما هم دائم در حال تغییر است.

مطمعن باشید مشتریان شما به تمامی ایرادات ملک بهنگام بازدید واقف هستند پس هیچ گاه ایرادات ملک را مخفی نکنید .
تنها راهی که برای این ایرادات پیش روی شماست این است که معایب را با محاسن بپوشانید.
بعنوان مثال به مشتریان خود بگویبد درست است که این ملک نورگیر خوبی ندارد اما نقشه خوبی دارد .

یا درست است که آسانسور ندارد اما منطقه بسیار خوبی دارد.
حال در آخرین مرحله می بایست به مشتریان خود این موضوع را القا کنید که حقیقتا ملک بدون ایراد وجود ندارد و تمامی ملک ها دارای نواقصی هستند اما مشتری شما می بایست موردی را انتخاب کند که حداقل شصت درصد از خواسته اش براورده شود

بیشتر تمرکزتون رو به کارشناسی و فایل یابی اختصاص بدید یه قانون بزارید برای خودتون که مثلا روزی این تعداد خونه باید ببینم حتما.

خودتون رو ملزم کنید که به این قانون عمل کنید .

یه روزایی پیش میاد که حال ندارید برید کارشناسی این روزها دفتر فایلتون رو بردارید و بزنید بیرون از دفتر یا مغازه ,در طول مسیر که قدم میزنید به خونه ها نگاه کنید خونه هایی که پرده ندارن یا خونه هایی که دارن اسباب کشی میکنند برید و ازشون بپرسید که آیا قصد اجاره یا فروش خونه رو دارند؟

 

زنگ خونه ها رو در طول مسیر بزنید بپرسید من از املاک فلان مزاحمتون میشم آیا کار ملکی دارید؟ یا آیا قصد رهن و اجاره خونه رو دارید؟

اگه خونه هایی سرایدار یا لابی من داشته باشه کارتون یه کم راحت تره چون از اونا می پرسید و اونا یه بخشی از وظیفشون پاسخ گویی به شماست.

جسور و محکم باشید از برخوردهای سرد و زننده دلگیر وسست نشید ،اینو بدونین که اگه فقط یه دونه خونه خوب گیر بیارید چند ملیون پول به جیب زدید پس ارزشش رو داره که یه کم فحش بشنوید :))))

خلاصه کارشناسی از نون شب واجب تره و خیلی جدی بگیرینش و اگه منظم و مداوم انجام بدینش خودش فروش و مشتری رو میاره براتون .

پس یه بار دیگه کارشناسی رو مرور میکنیم به تکرار هر روز به چندین مالک و فایل تماس بگیرت تا چند مورد کارشناسی کنید و از بین مواردی که دیدید و بررسی کردید یک یا دو مورد رو گلچین کنید و در دیوار آگهی کنید .

برنامه ی منظمی برای آگهی دادن هم داشته باشید و سعی کنید از حداکثری که دیوار بهتون اجازه میده استفاده کنید.

کارشناسی و ما ادراک مع الکارشناسی…

راه های مختلف فایل یابی املاک

  1. فایل های برنامه های سیستم ( ایران فایل ٬ اسکان و …)

  2. تماس با فایل های قدیمی

  3. پخش کردن تراکت

  4. مراجعه حضوری و سوال از نگهبانان و لابیمن ها

  5. ملک های آگهی شده در روزنامه

  6. ملک های آگهی شده در دیوار ٬ شیپور …

متن مناسب برای تراکت فایل یابی املاک

متن تراکت می تونه به شکل زیر باشه …

ملک شما را در ۷ روز به قیمت مناسب و کارشناسی می فروشیم!

مسکن کام با تیمی متخصص و مجرب در کوتاه ترین زمان ممکن کار ملکی شما را به انجام می رساند

مشاور و امین شما در منطقه فارسی ۰۹۱۲۳۴۴۴۴۴ – ۰۲۱۲۲۳۳۴۴۵۵

فایل یابی املاک در روزنامه و دیوار و شیپور

در روزنامه و دیوار هم می تونید فایل ها و ملک هایی که مالک ها آگهی کردن را به دست بیاورید هم می توانید خودتان آگهی جذب فایل دهید

به این صورت که …

مالکین را مخاطب قرار دهید و ازشون بخواهید که ملک شون را به شما بسپارند تا در کوتاه ترین زمان ممکن براشون بفروشید یا اجاره بدید

فایل یابی املاک

همانطور که اشاره کردیم نقطه قوت یک مشاور حرفه ای در ابتدا داشتن فایل مناسب است و شاید این سوال در ذهن شما پیش بیاید که فایل خوب را از کجا پیدا کنیم.

امروزه شغل املاک تغییرات زیادی با گذشته دارد در زمان های قبل مشتریان فایل های خود را به مشاورین املاک سپرده و اختیار فروش و یا اجاره ملک را بر عهده املاک می گذاشتند و درجه کیفی یک املاک بر اساس میزان فایل ها و مشتریان حضوری سنجیده می شد و هر مشاور املاکی که از قدمت بیشتری برخوردار بود و اعتبار بیشتری داشت مسلما دارای فایل بیشتری بود.

اما در زمان کنونی شیوه های کاری عوض شده است و مسائل زیادی روی شغل املاک تاثیر گذاشته است
اولا تعداد مشاورین املاک بسیار زیاد شده است بطوریکه در گذشته در یک محل یک مشاور املاک وجود داشت و مشتریان به ناچار برای معاملات خود می بایست به همان املاک مراجعه می کردند اما اکنون مشتریان قدرت انتخاب های زیادی دارند چرا که امروزه در یک خیابان چندین املاک است و مشتریان مجبور به مراجعه به یک املاک نیستند.

دوما با وارد شدن شغل املاک در فضای مجازی ، تمایل مشتریان جهت مراجعه حضوری کمتر شده و زندگی ماشینی امروزه در شغل ما تاثیرات زیادی گذاشته است.
اگر بخواهیم مثال بزنیم دلایل زیادی در این مورد وجود دارد پس یک مشاور حرفه ای برای یافتن فایل میبایست روشهای مختلفی را بکار ببندد تا فایلینگ قوی داشته و خود را از دیگران متمایز کند.
در پستهای بعدی روشهای فایل یابی را خواهیم آموخت.

فایل ها عمدتا تفاوت های زیادی نسبت به هم دارند.

هیچ گاه نمیتوان ملک ها را با هم مقایسه نمود ملک ها از نظر امکانات،نقشه،نورگیر،مشاعات، منطقه،موقعیت،متراژ ،متریال و …… متفاوت هستند.
خریداران عمدتا در جستجوی ملکی با شرایط خواص هستند.
شما میبایست همواره فایلی را انتخاب نمایید که برای خریدار جذابیت داشته باشد و خریدار برای خرید آن وسوسه شود.
یعنی فایل های نوساز و با امکانات کامل بسیار زیاد است اما شما در فروش فایلی موفق خواهید بود که نسبت به فایل های دیگر دارای برتری محسوس باشد.

یک فایل مناسب فایلی نیست که نوساز باشد یا تمامی امکانات را داشته باشد.
ارزش یک فایل مناسب را بر اساس ارزش امکانات یک ملک نسبت به قیمت می سنجند.
یعنی اگر یک ملک امکانات کامل داشته باشد اما قیمت فایل متناسب با موقعیت و امکانات ملک نباشد فعالیت کردن روی این فایل اشتباه است حتی اگر این ملک بهترین نقشه را داشته باشد.
فایلی که از نظر امکانات کسری دارد اما قیمتی متناسب با شرایط ملک را دارد برای فعالیت مناسب تر است .

قصور شما بابت روش های کاری غلط باعث عدم نتیجه گیری خواهد شد.
بسیاری از مشاورین به روش های سنتی دائما مشتریهای خود را دسته بندی کرده و با توجه به بودجه آنها برای مشتریان فایل پیدا میکنند.
در همین نقطه بزرگترین اشتباه رامرتکب شدید .
شما می بایست یک فایل مناسب پیدا کرده و برای فایل خود مشتری پیدا کنید نه اینکه برای مشتری به دنبال فایل بگردید.

این بدین معنی است که قدم اول برای کارتان پیدا کردن فایل مناسب است وقتی شما فایل مناسب داشته باشید مطمعن باشید مشتری آن فایل را پیدا خواهید کرد.

انواع فایل یابی املاک

فایل ها در مشاور املاک به ۴ دسته تقسیم می شوند که بترتیب عبارت است از :
۱-فایل های شخصی مشاور
۲-فایل های شخصی دفتر املاک
۳-فایل های معرفی شده توسط همکاران
۴-فایل های عمومی که از منابع مختلف توسط املاک اخذ می شود

بی شک بهترین و مرغوب ترین نوع فایل مواردی است که فقط به مشاور سپرده می شود و باعث می شود تا مشاور از سایر همکاران‌خود متمایز شود.
در ادامه ابتدا‌ ویژگی های یک فایل مناسب را بررسی میکنیم و سپس راههای پیدا کردن‌فایل مناسب را ارائه خواهیم کرد.

مقاله بعدی را مطالعه بفرمایید…

” فایل یابی حرفه ای املاک ”

یکی از اصولی که هر کاسبی بتونه جنس خودش رو بفروشه تسلط و اشراف کامل برروی اون جنسه  یعنی اینکه

میبایست اطلاعات کافی از جنس مورد نظر از همه لحاظ داشته باشه تا بتونه اونو به مشتری معرفی کرده و برای

سوالات مشتری هم پاسخهای قانع کننده ای داشته باشه .

شغل مشاوره املاک هم از این قاعده مستثنی نیست ،یک مشاوره املاک برای اینکه بتونه مشاوره صحیحی رو در

رابطه بااجاره و یا فروش ملک موردنظر به مشتری بده باید به قول معروف از” جیک و بوک ” اون ملک بااطلاع باشه و

در مقابل سوالاتی که مشتری ازش میکنه کم نیاره چون کم آوردن یه نقطه ضعف برای مشاور محسوب شده و مشتری

رو از خودش ناامید میکنه و مشتری هم میفهمه که مشاور بررسی جامع و دقیقی رو در رابطه با ملک مورد نظر بعمل

نیاورده و اطلاعاتش کامل نیست .

برای اینکه بهترین دستاورد رواز بازدید ملک داشته باشیم و بتونیم اطلاعات جامع و کاملی رو از بازدید بدست بیاریم و

به مشتریمون ارائه بدیم لازمه که به موارد ذیل که باختصار توضیح داده میشه  دقت و توجه کامل را بکنیم .

  • به نقشه ها و کیفیت مصالح دقت کنید
  • به جمعیت ساکن در ساختمان و کمیت اونها
  • شخصیت همسایگان و رنج کاری اونا (کارمند بودن یا مشاغل آزاد)
  • توجه ودقت به نحوه دکوراسیون
  • آشنایی کامل با مالک وآگاه شدن از هدف اون از فروش ملک
  • ارائه راهکار مناسب جهت رفع عیب و نقص ساختمان به مالک
  • مطالعه سند و سایر مدارک منزل و اخذ اطلاعات مورد نیاز از مالک
  • میزان مشاعات ملک
  • زمان مناسب جهت ارائه سرویس به مشتریان
  • مسیر سرویس دهی با توجه به درنظر گرفتن کوتاهترین مسیروسطح دسترسی به موقعیت محله
  • آشنا شدن با کف قیمت مورد نظر مالک نسبت به شرایط معامله
  • آشنایی وبرقراری ارتباط دوستانه با سرایدار و یا لابی من
  • بازدید از محل پارکینگ ، انباری، موتورخانه، راه پله ها، حیاط، پشت بام ،آسانسور و…..
  • اخذ اطلاعات فنی وشرکت سازنده شیرآلات ،کابینت ،سرویسهای بهداشتی،آسانسور ،سیستم گرمایش و سرمایش و….
  • برای اندازه گیری ابعاد مختلف فضاها همیشه متر به همراه داشته باشید .
  • از فضاهای مختلف ساختمان فیلم و عکس تهیه کنید .
  • نکات نهفته درساختمان رادرجایی ثبت کنید .
  • دارابودن مکان در آشپزخانه جهت ماشین لباسشویی و ظرفشویی بررسی کنید
  • اطلاع از میزان شارژ ساختمان وهزینه های آب و ……
  • بررسی موارد ظاهری ساختمان

باتوجه به موارد فوق فواید بازدید رو در چند سطر براتون ذکر میکنم .

  • ارزش و احترام قائل شدن به فروشنده و خریداران
  • صرفه جویی در وقت
  • بایگانی اطلاعات دیداری در ذهن
  • جدی گرفتن کار مشاوره
  • سرعت انتقال اطلاعات ملکی به مشتریان
  • آشنایی با انواع ساخت و سازها و فرهنگ سازه
  • آشنایی با سازندگان وواسطه های ملکی
  • مشخص کردن سبک کاری
  • گسترش اطلاعات ملکی و غیر ملکی
  • جلوگیری از پیش داوری ذهنی
  • کاهش تعداد سرویس دهی به مشتریان

درخاتمه ذکر این نکات قابل توجه است که سعی کنید حتما” طبق برنامه تعیین شده در هرروز بازدید رو به صورت

منظم انجام بدین و بازدید حتما” به همراه مالک یا موجرانجام بشه .

الهی روزیتون هزار برابربشه🌹

الهی روزی تون هزار برابر شه … ارادت

مجله اینترنتی آموزش مشاورین املاک

در تلگرام

کانال مارو دنبال کنید!

در آپارات

ما را دنبال کنید!

در اینستاگرام

صفحه مارو دنبال کنید!

در یوتیوب

کانال مارو دنبال کنید!

92 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید